FORUM PANGGILAN PERTIWI
STOP. HOME GUARD CHECK POINT.

Please Log In or Register first.
FORUM PANGGILAN PERTIWI

Forum KESELAMATAN::PENGUATKUASAAN::KETENTERAAN
 
HomeHome  CalendarCalendar  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  

selamat datang ke forum Panggilan Pertiwi


Share | 
 

 KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
AuthorMessage
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:01 pm

m1ng1e3 wrote:
joewings wrote:
m1ng1e3 wrote:
m1ng1e3 wrote:
Sambungan.....

Operasi 'Search and Destroy diteruskan.......

Setelah beberapa-beberapa hari melakukan operasi tersebut, tiada hasil atau terdapat pembolosan oleh musuh, maka arahan penarikan keluar diberikan agar pasukan diberi pelaung untuk balik ke Kem SU. Disini terpancar-pancarlah wajah keriangan setiap anggota setelah berbulan-bulan menjalani operasi pulang kerumah. Lebih-lebih yang telah berkelamin @ berkeluarga (Faham-faham sudah le!!!!!). Semasa menunggu penarikan keluar sambil menunggu 3 tonner datang memunggut, sekonyong-konyong keluar dua orang berbangsa Cina dengan memakai pakaian awam yang agak kusut masai........

Bersambung........

Dengan keadaan fisikal dan pakaian yang meragukan, pada mulanya kedua-dua mereka ditahan dan disolsiasat ala-kadarnya, memandangkan keadaan yang amat meragukan. Namun demikian mereka tetap bertegas mengatakan mereka adalah Penoreh Getah. Merumitkan dan mengelirukan tanpa sebarang peralatan Getah serta baju yang tanpa kesan-kesan getah. Kedua-duanya dibogelkan serta tengok keadaan kaki-kaki mereka sudah kembang. Untuk maklum sekiranya seseorang itu telah berhari-hari memakai kasut dengan keadaan yang tidak menentu basah-keringnya keadaan warna kaki amat berbeza. Disini soal siasat 'ala-ala' gitu dilakukan, walaupun dalam keadaan yang teruk, namum mereka tidak juga mengaku dan tetap berkeras. Memang sah doktrin yang mereka terima amat kental. Dipendik cerita kedua-duanya diserahkan kepada pihak SB untuk tujuan siasatan selanjutnya. Mereka ini dibawa oleh Pihak SB ke suatu tempat bagi tujuan soal siasat. Biarkan Pihak Polis menguruskan nya seterusnya........

Pergerakan balik ke 'Main Base di SU dilakukan secara convoy dan convoy ini pula dibahagikan beberapa phase(peringkat) pergerakannya. Masa itu mana ada Lebuhraya kan? Ialah tahun 1974, maka pergerakan semuanya mengikut istilah sekarang ini 'Jalan Lama'. Pergerakan balik ke 'Main Base ini juga ada perkara melucukan terjadi.

Bersambung.......

Atas sebab itulah bekas veteran Insurgensi tidak mempercayai Chin Peng bertaubat dari ideologinya apabila ia mahu pulang ke Malaysia..................barulah kawan faham.........

Itulah komunis totok.......

Nak tanya sikitlah Pakcik.....mengenai persenjataan era Insurgensilah..........dalam tahun 1974 tu TD sudah menggunakan M16A1 ke? Bagaimana dengan HK 33 dan Beretta AR70 .223?

Sebab ramai bekas veteran Insurgensi menceritakan bagaimana PGK apabila dia membunuh anggota TD, dia akan melihat senjatanya, sekiranya SLR dan M16, mereka akan bawa lari...kalau HK dan Beretta, mereka akan membiarkannya kerana kedua2 senjata ini terkenal mudah stoppages hatta di lapang sasar................

Pernah tak berlaku kes2 PGK menyamar sebagai anggota TD? Sebab kawan pernah dengar cerita dari buddy kawan ni, setiap kali operasi, anggota TD akan dibekalkan sehelai kain (terpulanglah nak buat skarf macam pengakap ke, ikat kat topi ke , dan warna kain ini akan ditukar setiap kali operasi baru dilancarkan) untuk mengelakkan friendly fire...kerana PGK dibekalkan juga dengan uniform tersebut (oleh Cina2 disempadan seperti di Kroh)...............

Jawapan.....
Bab CP balik ke Malaysia nie adalah perkara subjektif. Perkara ini banyak diperdebatkan ada yang setuju dan ada yang tidak setuju CP balik ke Malaysia. Walaubagaimanapun jawapan saya amat berbeza. Perkara ini ada saya ber "YM " dengan berberapa kenalan alam Cyber termasuk sdra Akmal. Terima atau tidak saya sependapat dengan mantan IGP TS Rahim Nor dengan beberapa syarat harus dipatuhi seperti mana yang terdapat didalam perjanjian Damai tersebut.

Persenjataan Persendirian ketika itu pelbagai jenis termasuk seperti yang sdra nyatakan. Kebanyakan pasukan memiliki M16 dan tidak banyak unit yang mempunyai senjata yang sdra maksudkan selain M16. PK merampas Senjata anggota Keselamatan, kalau adapun adalah jumlah yang paling minima.

Cebisan Kain itu dikenali sebagai 'Head band' yang diberikan kepada setiap anggota beberapa jenis warna bagi membezakan Indentiti Pasukan Sahabat dan Pihak Musuh.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:02 pm

remyzero09 wrote:
menurut daripada apa yang sy dengar dalam ceramah sebelum ni, Chin Peng masa orang lain hantar borang untuk pengampuan, dia yang tak serius dan lambat hantar. Salah isi borang pulak tu.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:03 pm

joewings wrote:
remyzero09 wrote:
menurut daripada apa yang sy dengar dalam ceramah sebelum ni, Chin Peng masa orang lain hantar borang untuk pengampuan, dia yang tak serius dan lambat hantar. Salah isi borang pulak tu.

Silap sendirilah tu...takkanlah nak salahkan orang lain..................

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:04 pm

m1ng1e3 wrote:
remyzero09 wrote:
menurut daripada apa yang sy dengar dalam ceramah sebelum ni, Chin Peng masa orang lain hantar borang untuk pengampuan, dia yang tak serius dan lambat hantar. Salah isi borang pulak tu.

"Kerbau dipegang pada talinya, manusia dipegang pada janji-janjinya" Satu peribahasa yang begitu sinonim dengan apa diperkatakan.

Saya berpendapat kita cuma dapat mendengar dari satu saluran maklumat sahaja. Kita tak dapat dengar maklumat dari satu pihak yang lain. Kita kadang terlepas pandang mengatakan seseorang itu begitu 'dunggu' sekali sehingga mengisi borang pun salah. Ingat-ingat lah CP ini calang-calang orang ke? Kalau sedunggu apa yang kita jangkakan, takan beliau merupakan satu pimpinan agong diadalam sesuatu Organisasi itu? Fikir-fikirkan lah......

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:05 pm

[quote="joewings"]
m1ng1e3 wrote:
remyzero09 wrote:
menurut daripada apa yang sy dengar dalam ceramah sebelum ni, Chin Peng masa orang lain hantar borang untuk pengampuan, dia yang tak serius dan lambat hantar. Salah isi borang pulak tu.

"Kerbau dipegang pada talinya, manusia dipegang pada janji-janjinya" Satu peribahasa yang begitu sinonim dengan apa diperkatakan.

Saya berpendapat kita cuma dapat mendengar dari satu saluran maklumat sahaja. Kita tak dapat dengar maklumat dari satu pihak yang lain. Kita kadang terlepas pandang mengatakan seseorang itu begitu 'dunggu' sekali sehingga mengisi borang pun salah. Ingat-ingat lah CP ini calang-calang orang ke? Kalau sedunggu apa yang kita jangkakan, takan beliau merupakan satu pimpinan agong diadalam sesuatu Organisasi itu? Fikir-fikirkan lah......

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:06 pm

m1ng1e3 wrote:
joewings wrote:
m1ng1e3 wrote:
remyzero09 wrote:
menurut daripada apa yang sy dengar dalam ceramah sebelum ni, Chin Peng masa orang lain hantar borang untuk pengampuan, dia yang tak serius dan lambat hantar. Salah isi borang pulak tu.

"Kerbau dipegang pada talinya, manusia dipegang pada janji-janjinya" Satu peribahasa yang begitu sinonim dengan apa diperkatakan.

Saya berpendapat kita cuma dapat mendengar dari satu saluran maklumat sahaja. Kita tak dapat dengar maklumat dari satu pihak yang lain. Kita kadang terlepas pandang mengatakan seseorang itu begitu 'dunggu' sekali sehingga mengisi borang pun salah. Ingat-ingat lah CP ini calang-calang orang ke? Kalau sedunggu apa yang kita jangkakan, takan beliau merupakan satu pimpinan agong diadalam sesuatu Organisasi itu? Fikir-fikirkan lah......

Itulah, memang salah isi borang ke atau memang dia tak nak balik.....???


Pandangan saya .....

Dua-dua alasan saya kira tak berapa releven. Isi borang sudah saya ulas secara ringkas. Tentang tidak mahu pulang juga tidak boleh diterima. Kalau dia tiada keinginan untuk pulang buat apa dia merayu-merayu sehingga perkara tersebut dibawa ke Mahkamah Malaysia (bukan Mahkamah Antarabangsa) dan ini sudah sudah pasti dapat meneka hasil keputusan pembicaraan tersebut

Sikap orang kita nie kadang-kadang terlampau emosional tak bertempat dan bermusim-musim. Kalau kita pikirkan kenapa dengan RRC kita ada hubungan diplomatik, padahal itu lah dia bapak Komunis dan Negara itulah juga merupakana pembekal segala-galanya termasuk Logistik dll kepada mereka. Begitu juga dengan Kerajaan Jepun yang suatu ketika dulu menyerang Malaya. Malah kalau dikirakan lebih banyak korban peperangan Rakyat Malaya ketika itu berbandingkan dengan era Insurgensi. Sepatutnya kita belajar dengan Negara Maju seperti Amerika dan Negara-Negara besar yang lain. Berperang tetap berperang apabila pendamaian dicapai buat cara berdamai. Memang sudah adat berperang, Kematian, kecederaan dll akan berlaku baik disebelah kita atau disebelah pihak dia. Itu sememangnya hakikatnya.


Lagi satu semasa membuat peerjanjian, macam-macam janji manis ditintakan, apabila setelah tertunai sesuatu hajat maka bait-bait perjanjian itu terus dilupakan. Kita jangan dikatakan sebagai hipokrit dan saya kira semua orang tidak suka diperkatakan sebegitu. Bagi mendapatkan bait-bait perjanjian penuh sila dapatkan buku tentang perjanjian Damai yang ditulis oleh Gen (R) Dato Kitti yang memainkan peranan paling aktif dalam perjanjian tiga penjuru tersebut.

Bagi saya musuh semasa berperang dan setelah berdamai maka itu bukan lagi musuh kita, dan bagi saya CP harus benarkan pulang dengan pemantauan dilakukan sekiranya bibit-bibit Komunisme nya masih ada. Jika ada maka dia ditempatkan sesuatu lokasi yang difikirkan sesuai bagi nya.

Allahuwaalam

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:06 pm

[quote="m1ng1e3"][quote="katon"]
m1ng1e3 wrote:
Sambungan.....

Operasi 'Search and Destroy diteruskan.......

Akibat dari pertempuran itu, PGK dibawah SCM Chong Cho (6th Asslt Unit) berkecamuk dan berpecah beberapa kumpulan kecil (ini diceritakan oleh salah seorang SEP yang telah menyerah diri kemudiannya dan ini ada diceritakan oleh SEP tersebut bertajuk 'Aku mahu Hidup') Akibat dari keadaan itu ada kumpulan yang berpatah balik ke Negeri Pahang dan ada kumpulan yang masih melilau dikawasan perhutanan persekitaran tersebut.


Bersambung........

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:07 pm

[quote="katon"][quote="m1ng1e3"][quote="joewings"]
m1ng1e3 wrote:
remyzero09 wrote:
menurut daripada apa yang sy dengar dalam ceramah sebelum ni, Chin Peng masa orang lain hantar borang untuk pengampuan, dia yang tak serius dan lambat hantar. Salah isi borang pulak tu.

"Kerbau dipegang pada talinya, manusia dipegang pada janji-janjinya" Satu peribahasa yang begitu sinonim dengan apa diperkatakan.

Saya berpendapat kita cuma dapat mendengar dari satu saluran maklumat sahaja. Kita tak dapat dengar maklumat dari satu pihak yang lain. Kita kadang terlepas pandang mengatakan seseorang itu begitu 'dunggu' sekali sehingga mengisi borang pun salah. Ingat-ingat lah CP ini calang-calang orang ke? Kalau sedunggu apa yang kita jangkakan, takan beliau merupakan satu pimpinan agong diadalam sesuatu Organisasi itu? Fikir-fikirkan lah......

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:08 pm

syark the ghost wrote:
Seruis aku sokong pandangan nie...mmg respek

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:09 pm

Laksamana Sunan wrote:
m1ng1e3 wrote:
Lagi satu semasa membuat peerjanjian, macam-macam janji manis ditintakan, apabila setelah tertunai sesuatu hajat maka bait-bait perjanjian itu terus dilupakan. Kita jangan dikatakan sebagai hipokrit dan saya kira semua orang tidak suka diperkatakan sebegitu. Bagi mendapatkan bait-bait perjanjian penuh sila dapatkan buku tentang perjanjian Damai yang ditulis oleh Gen (R) Dato Kitti yang memainkan peranan paling aktif dalam perjanjian tiga penjuru tersebut.

Bagi saya musuh semasa berperang dan setelah berdamai maka itu bukan lagi musuh kita, dan bagi saya CP harus benarkan pulang dengan pemantauan dilakukan sekiranya bibit-bibit Komunisme nya masih ada. Jika ada maka dia ditempatkan sesuatu lokasi yang difikirkan sesuai bagi nya.

Allahuwaalam

mungkin saudara boleh terangkan dgn lebih lanjut apa yg cuba disampaikan oleh saudara dalam perenggan diatas tu. dan apa pula komen saudara mengenai perjanjian ini (dari artikel 1 sampailah kepada artikel 4)??


_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:10 pm

ggk wrote:
sbnarnya mcm ni... dalam perjanjian ni ada clause menyebut "......in accordance of the Law of malaysia, if they so desired"

SEP..dan beribu2 anggota PKM menyerah diri dan kemudian setelah melalui proses pemulihan bukan sahaja pulang ke pangkuan masyarakat malah mereka memberi sumbangan yang bernilai pada negara.

Unfortunately Chin, peng dan segerombolan lagi enggan.. dan tinggal di selatan Thai selama bertahun2.

Pada masa perjanjian itu di tandatangan, ada kelonggaran mengenai syarat 2 kewarganegaraan... mereka ni di permudahkan untuk kembali.

Tetapi sekarang banyak perubahan, undang2 untuk aplikasi warga negara lebih ketat... namun clause "in accordance of the Law of malaysia" tidak ber tarikh ini bermakna... lebih lama Chin peng decide untuk tinggal di China lebih sukar untuk dia apply kembali menjadi warga negara malaysia.

"Kewarganegaraan tak boleh di minta, ia di anugerahkan"

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:11 pm

MR. STARK wrote:
m1ng1e3 wrote:
'Ingat-ingat lah CP ini calang-calang orang ke? Kalau sedunggu apa yang kita jangkakan, takan beliau merupakan satu pimpinan agong diadalam sesuatu Organisasi itu? Fikir-fikirkan lah......

m1ng1e3 wrote:
Bagi saya musuh semasa berperang dan setelah berdamai maka itu bukan lagi musuh kita, dan bagi saya CP harus benarkan pulang dengan pemantauan dilakukan sekiranya bibit-bibit Komunisme nya masih ada. Jika ada maka dia ditempatkan sesuatu lokasi yang difikirkan sesuai bagi nya.

Allahuwaalam

minta tuan m1ng1e3 jelaskan atau huraikan...mula2 tuan katakan CP ni bukan sebarangan org dlm sesebuah organisasi..so anggapan tuan pada usianya yg lanjut begitu pun masih merupakan ancaman yg merbahaya kepada negara.

tapi next post tuan setuju dia dibawa pulang...kalau benar dia bukan sebarangan org, mengapa perlu dia dibawa masuk ke negara ini kembali?

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:12 pm

Sixthieee wrote:
yep ada percanggahan di situ.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:12 pm

Laksamana Sunan wrote:
tq admin. nak tambah sikit ni.

dalam perjanjian diantara kerajaan Malaysia dan Parti Komunis Malaya, dari artikel 1 hinggalah kepada artikel 4, hanya disebutkan mengenai persetujuan utk meletakkan senjata, memusnahkan senjata, memusnahkan jerangkap samar, menghentikan pemberontakan senjata, penempatan setelah menyerah diri (bagi anggota pkm yg mempunyai kerakyatan Malaysia mestilah dibenarkan utk kembali dan tinggal di Malaysia manakala BUKAN WARGANEGARA MUNGKIN akan dibenarkan [may be allowed] utk tinggal di malaysia TETAPI TERTAKLUK kepada undang-undang negara malaysia.)

TETAPI, daripada artikel 1 sampailah artikel 4, tidak langsung disebutkan bahawa PKM bersedia utk menamatkan ideologi mereka.

persoalannya, adakah anggota PKM yang telah menyerah diri itu masih lagi dibawah pengaruh fahaman dan ideologi komunis mereka yg telah diikuti selama ini?? ataupun telah meninggalkan seluruhnya fahaman dan ideologi tersebut??

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:13 pm

Anakpencen wrote:
m1ng1e3 wrote:



Pandangan saya .....

Dua-dua alasan saya kira tak berapa releven. Isi borang sudah saya ulas secara ringkas. Tentang tidak mahu pulang juga tidak boleh diterima. Kalau dia tiada keinginan untuk pulang buat apa dia merayu-merayu sehingga perkara tersebut dibawa ke Mahkamah Malaysia (bukan Mahkamah Antarabangsa) dan ini sudah sudah pasti dapat meneka hasil keputusan pembicaraan tersebut

Sikap orang kita nie kadang-kadang terlampau emosional tak bertempat dan bermusim-musim. Kalau kita pikirkan kenapa dengan RRC kita ada hubungan diplomatik, padahal itu lah dia bapak Komunis dan Negara itulah juga merupakana pembekal segala-galanya termasuk Logistik dll kepada mereka. Begitu juga dengan Kerajaan Jepun yang suatu ketika dulu menyerang Malaya. Malah kalau dikirakan lebih banyak korban peperangan Rakyat Malaya ketika itu berbandingkan dengan era Insurgensi. Sepatutnya kita belajar dengan Negara Maju seperti Amerika dan Negara-Negara besar yang lain. Berperang tetap berperang apabila pendamaian dicapai buat cara berdamai. Memang sudah adat berperang, Kematian, kecederaan dll akan berlaku baik disebelah kita atau disebelah pihak dia. Itu sememangnya hakikatnya.


Lagi satu semasa membuat peerjanjian, macam-macam janji manis ditintakan, apabila setelah tertunai sesuatu hajat maka bait-bait perjanjian itu terus dilupakan. Kita jangan dikatakan sebagai hipokrit dan saya kira semua orang tidak suka diperkatakan sebegitu. Bagi mendapatkan bait-bait perjanjian penuh sila dapatkan buku tentang perjanjian Damai yang ditulis oleh Gen (R) Dato Kitti yang memainkan peranan paling aktif dalam perjanjian tiga penjuru tersebut.

Bagi saya musuh semasa berperang dan setelah berdamai maka itu bukan lagi musuh kita, dan bagi saya CP harus benarkan pulang dengan pemantauan dilakukan sekiranya bibit-bibit Komunisme nya masih ada. Jika ada maka dia ditempatkan sesuatu lokasi yang difikirkan sesuai bagi nya.

Allahuwaalam


Minta maaf menyampuk sekejap pirat mungkin kebenaran pandangan pakcik m1ng1e3 tetapi berdasarkan bertukar2 pandangan dengan orang2 di belakang tadbir maksudnya INTEL baik kengkawan dan saudara mara saya ada sesuatu sebab CP tak dibenarkan pulang.. maksudnya Yang Tersirat dan Tersurat.. peperangan di balik langsir.. Pertama adalah secara kasar disini banyak ahli2 akademik yang berumur masih berfahaman kiri dan kita boleh lihat2 buku2 terbitan yang menyatakan bekas2 PKM merupakan pahlawan Negara juga.. Mungkin pada pandangan pakcik m1ng13 dari sudut individu CP..
Sebenarnya Negara Luar macam CHINA dan RUSSIA kenapa kita boleh jalinkan kerjasama.. ini dah libatkan soal dua buah negara agak berbeza.. Saya bekerja di bidang yang ada kena mengena dalam RISK MANAGEMENT so pandangan DEPT lain tak sama pada pandangan kami sebab kami melihat dari segi mikro dan makro.. Begitu juga sebab kenapa CP tak dibenarkan balik mencegah lebih baik sebab2 tertentu mungkin inilah yang dibelakang langsir mereka lihat dari segi mikro dan makro.. Sebenarnya INTEL kita kan blaja dari british .. british INTEL gaya nya macam tu lah.. Saya pernah berjumpa bekas2 anggota PKM Malaya yang kerjanya di Thailand jadi bapak Ayam dan buat benda2 yang dilarang.
So walaupun saya bukan Tentera atau bekas tentera saya masih berpendapat CP tak boleh dibenarkan pulang atas sebab2 YANG TERSURAT dan TERSIRAT.. By the way of deception cheers

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:15 pm

Laksamana Sunan wrote:
Anakpencen wrote:
Sebenarnya Negara Luar macam CHINA dan RUSSIA kenapa kita boleh jalinkan kerjasama.. ini dah libatkan soal dua buah negara agak berbeza.. Saya bekerja di bidang yang ada kena mengena dalam RISK MANAGEMENT so pandangan DEPT lain tak sama pada pandangan kami sebab kami melihat dari segi mikro dan makro..

huraian yg amat jelas. tq.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:15 pm

katon wrote:
Macam ni lah kita berforum ... ada pro & con ... ada teori ... ada bukti ... ada pelbagai pendapat dari penentang & penyokong

Aku cukup benci kalau bila ditanya,
"kenapa CP tak leh balik" - sbb dia komunis
"kenapa CP boleh balik" - sbb dia manusia

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:16 pm

Sixthieee wrote:
sambung cerita bro. sedang menunggu pirat

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:17 pm

m1ng1e3 wrote:
Sixthieee wrote:
sambung cerita bro. sedang menunggu pirat

Semalam saya ada sambung sedikit. Cuba tengok artikel sebelum ini. Saya tersilap 'edit' dan 'quote', maka saya tersambung terus.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:18 pm

m1ng1e3 wrote:
trooper_knife wrote:
m1ng1e3 wrote:
Lagi satu semasa membuat peerjanjian, macam-macam janji manis ditintakan, apabila setelah tertunai sesuatu hajat maka bait-bait perjanjian itu terus dilupakan. Kita jangan dikatakan sebagai hipokrit dan saya kira semua orang tidak suka diperkatakan sebegitu. Bagi mendapatkan bait-bait perjanjian penuh sila dapatkan buku tentang perjanjian Damai yang ditulis oleh Gen (R) Dato Kitti yang memainkan peranan paling aktif dalam perjanjian tiga penjuru tersebut.

Bagi saya musuh semasa berperang dan setelah berdamai maka itu bukan lagi musuh kita, dan bagi saya CP harus benarkan pulang dengan pemantauan dilakukan sekiranya bibit-bibit Komunisme nya masih ada. Jika ada maka dia ditempatkan sesuatu lokasi yang difikirkan sesuai bagi nya.

Allahuwaalam

mungkin saudara boleh terangkan dgn lebih lanjut apa yg cuba disampaikan oleh saudara dalam perenggan diatas tu. dan apa pula komen saudara mengenai perjanjian ini (dari artikel 1 sampailah kepada artikel 4)??



Sdra TK,

Dari sumber mana sdra memperolihi artikel perjanjian tersebut ? Saya boleh buat ramalan iaitu dari Buku 'Wira yang tidak didendangkan' hasil garapan Zainuddin Maidin kan? Sdra cuba bayangkan perundingan damai ini dijalankan bertahun-tahun lamanya, takkan tiga atau artikel sahaja dan terus dipersetujui oleh ketiga-tiga pihak? Kalau 3 atau 4 artikel itu sahaja saya kira 3 atau 4 empat minit saja perjanjian sudah boleh ditandatangani. Seperti mana yang saya syorkan dapatkan buku hasil tulisan Gen Kitti. Didalam buku tsb tertulis segala-gala dari A hingga Z, bukannya ambil sebahagian atau sekelumit perkataan yang menguntungkan sebelah pihak sahaja. Bahkan untuk dipersetujui oleh ketiga-tiga pihak.

Itulah kadang-kadang sumber maklumat yang kita perolihi tidak mencakupi keseluruhan perjanjian itu, itu yang membuat segelintir orang kita agak 'confuse'.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:18 pm

Laksamana Sunan wrote:
saudara m1ng1e3, bahan ini bukanlah daripada buku tulisan zainuddin maidin. mungkin saudara boleh huraikan dgn lebih lanjut lagi tentang apakah artikel A hingga Z itu disini.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:20 pm

m1ng1e3 wrote:
m1ng1e3 wrote:
trooper_knife wrote:
m1ng1e3 wrote:
Lagi satu semasa membuat peerjanjian, macam-macam janji manis ditintakan, apabila setelah tertunai sesuatu hajat maka bait-bait perjanjian itu terus dilupakan. Kita jangan dikatakan sebagai hipokrit dan saya kira semua orang tidak suka diperkatakan sebegitu. Bagi mendapatkan bait-bait perjanjian penuh sila dapatkan buku tentang perjanjian Damai yang ditulis oleh Gen (R) Dato Kitti yang memainkan peranan paling aktif dalam perjanjian tiga penjuru tersebut.

Bagi saya musuh semasa berperang dan setelah berdamai maka itu bukan lagi musuh kita, dan bagi saya CP harus benarkan pulang dengan pemantauan dilakukan sekiranya bibit-bibit Komunisme nya masih ada. Jika ada maka dia ditempatkan sesuatu lokasi yang difikirkan sesuai bagi nya.

Allahuwaalam

mungkin saudara boleh terangkan dgn lebih lanjut apa yg cuba disampaikan oleh saudara dalam perenggan diatas tu. dan apa pula komen saudara mengenai perjanjian ini (dari artikel 1 sampailah kepada artikel 4)??



Sdra TK,

Dari sumber mana sdra memperolihi artikel perjanjian tersebut ? Saya boleh buat ramalan iaitu dari Buku 'Wira yang tidak didendangkan' hasil garapan Zainuddin Maidin kan? Sdra cuba bayangkan perundingan damai ini dijalankan bertahun-tahun lamanya, takkan tiga atau artikel sahaja dan terus dipersetujui oleh ketiga-tiga pihak? Kalau 3 atau 4 artikel itu sahaja saya kira 3 atau 4 empat minit saja perjanjian sudah boleh ditandatangani. Seperti mana yang saya syorkan dapatkan buku hasil tulisan Gen Kitti. Didalam buku tsb tertulis segala-gala dari A hingga Z, bukannya ambil sebahagian atau sekelumit perkataan yang menguntungkan sebelah pihak sahaja. Bahkan untuk dipersetujui oleh ketiga-tiga pihak.

Itulah kadang-kadang sumber maklumat yang kita perolihi tidak mencakupi keseluruhan perjanjian itu, itu yang membuat segelintir orang kita agak 'confuse'.

Banyak tu......

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:21 pm

Laksamana Sunan wrote:
kenapa perlu adanya kem2 pengganas komunis didalam wilayah selatan thailand?

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:21 pm

m1ng1e3 wrote:
TK...

Ddialam artikel itu cuma 3 atau 4 perkara sahaja yang ditonjolkan, padahal banyak lagi butir-butir perjanjian. Cuma yang disentuh didalam art 1- 4 itu cuma perletakan senjata, pemusnahan Senjata/Jerengkap samar, Kalangan Gurilla boleh balik ke Malsyai dan mematuhi segala perundangan Malaysia dll. Takde langsung ditonjolkan bahawa mereka juga boleh aktif berpolitik berdasarkan Parti Siasah yang berdaftar di ROS (bukan PKM) banyak lagi....blah....blah...blah

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:23 pm

m1ng1e3 wrote:
trooper_knife wrote:
kenapa perlu adanya kem2 pengganas komunis didalam wilayah selatan thailand?

Bukan sahaja di Selatan Thailand. Di sebelah kita juga ada, tetapi kebanyakan di Sebelah kita Pengakaan mereka berstatus 'Pangkalan Sementara' tiada prasarana yang seadanya (spt Gelanggang Bola Keranjang, Panggung Opera, Tunnel yang pelbagai fungsi) dan tidak boleh didiami dalam jangkamasa yang panjang kerana hasil operasi yang kita jalankan berterusan. Manakala disebelah sana berkemungkinan pihak sana tidak begitu ambil 'pot' tentang PKM. Mereka lebih tertumpu kepada Pihak Pemisah. Pihak Keselamatan kita pulak tidak boleh sewenang-wenangnya memasuki wilayah mereka tanpa keizinan. Manakala situasi Operasi yang saya cerita itu agak berbeza dan berlainan senario.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   

Back to top Go down
 
KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 5Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
FORUM PANGGILAN PERTIWI :: WIRA TAK DIDENDANG :: DARAH SATRIA-
Jump to: