FORUM PANGGILAN PERTIWI
STOP. HOME GUARD CHECK POINT.

Please Log In or Register first.
FORUM PANGGILAN PERTIWI

Forum KESELAMATAN::PENGUATKUASAAN::KETENTERAAN
 
HomeHome  CalendarCalendar  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  

selamat datang ke forum Panggilan Pertiwi


Share | 
 

 KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
AuthorMessage
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Fri Aug 28, 2015 10:01 pm

totttis wrote:
mungkin membunuh atau dibunuh kot...

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Fri Aug 28, 2015 10:02 pm

joewings wrote:
m1ng1e3 wrote:
joewings wrote:
Nak tahu sikitlah; Kalau mayat2 PGK ni kebumi kat mana yek? dapat trace ke waris2 dia?

Lagi satu; PGK yang pompuan nih hati kering macam yang jantan ke? Maksud kawan kalau bunuh anggota kita ke? Berperang ke?

1. Kebanyakan waris mereka dapat dikesani. Kalau tidak dapat dikesani dikebumikan ditanah perkuburan berdekatan mengikut agama masing-masing. Dalam hal mengesani pewaris itu semua kerja Pihak Polis dengan kerjasama gensi yang berkaitan seperti Jabatan Pendaftaran Negara dsbnya.

2. Dalam istilah peperangan/Pertempuran ada dua iaitu 'Dibunuh atau dibunuh'. Istilah samada Lelaki atau Perempuan tidak timbul sama sekali.

bermakna mereka benar2 hati keringlah yek.....

Lagi satu, kalau PGK2 yang dapat diberkas hidup2, sememangnya mereka dihantar ke Kemunting ke (ISA)?

Lagi satu, maaf cakaplah kalau benda ni agak sensitif, ada tak berlaku 'jenayah perang' terhadap PGK perempuan seperti penderaan seksual ataupun rogol? Harap2 tak adelah......

Teringat ada satu cerita dari bekas veteran Insurgensi, kalau dapat tangkap bandit ni, habis diorang kitai dengan bubuh garam kat luka...;'berjoget2' mamat tu kena......

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Fri Aug 28, 2015 10:03 pm

m1ng1e3 wrote:
joewings wrote:
m1ng1e3 wrote:
joewings wrote:
Nak tahu sikitlah; Kalau mayat2 PGK ni kebumi kat mana yek? dapat trace ke waris2 dia?

Lagi satu; PGK yang pompuan nih hati kering macam yang jantan ke? Maksud kawan kalau bunuh anggota kita ke? Berperang ke?

1. Kebanyakan waris mereka dapat dikesani. Kalau tidak dapat dikesani dikebumikan ditanah perkuburan berdekatan mengikut agama masing-masing. Dalam hal mengesani pewaris itu semua kerja Pihak Polis dengan kerjasama gensi yang berkaitan seperti Jabatan Pendaftaran Negara dsbnya.

2. Dalam istilah peperangan/Pertempuran ada dua iaitu 'Dibunuh atau dibunuh'. Istilah samada Lelaki atau Perempuan tidak timbul sama sekali.

bermakna mereka benar2 hati keringlah yek.....

Lagi satu, kalau PGK2 yang dapat diberkas hidup2, sememangnya mereka dihantar ke Kemunting ke (ISA)?

Lagi satu, maaf cakaplah kalau benda ni agak sensitif, ada tak berlaku 'jenayah perang' terhadap PGK perempuan seperti penderaan seksual ataupun rogol? Harap2 tak adelah......

Teringat ada satu cerita dari bekas veteran Insurgensi, kalau dapat tangkap bandit ni, habis diorang kitai dengan bubuh garam kat luka...;'berjoget2' mamat tu kena......



2 Kategori CEP (captured enemy personnel)

a. Terus bersikap berdegil dan tidak memberi kerjasama, dan pastinya ketempat yang sesuai bagi nya
b. Mula menunjukkan reaksi Positif dengan memberi kerjasama kepada Pasukan Keselamatan, pasti mendapat layanan yang sesuai dengan hasil kerjasama yang diberikannya.

Perang Gurilla berbeza dengan dengan peperangan diantara Negara. Dalam keadaan peperangan Gurilla kedudukan undang-undang itu saya kira mungkin diluar jangkaan akan berlaku.

Dalam sambungan seterusnya ada saya sentuh sedikit tentang dua tawanan (CEP) captured Enemy Personnel) didalam operasi yang sama.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Fri Aug 28, 2015 10:10 pm

totttis wrote:
tima kasih bro atas penjelasan, tak sabar tunggu CEP pulak...

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Fri Aug 28, 2015 10:10 pm

yang_bes wrote:
cerita-cerita camni yg layak kita buat filem....bagi org lani sedar...faham...macamne org2 cam saye/kite bole hidup cam sekarang...

high cost???...apa la sangat rm3~5 juta kalo kita bole remind generasi sekarang kepayahan masa dulu...kompom bole jadik legend cam Bukit Kepong or Prebet Lapok

notakakibusuk: tertengok crita Tari Tirana kat kedai tomyam masa dinner semalam...perghhh...meremang bulu roma...mana x rosak bebudak la nih...

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Fri Aug 28, 2015 10:11 pm

m1ng1e3 wrote:
Sambungan.....

Operasi 'Search and Destroy diteruskan.......

Akibat dari pertempuran itu, PGK dibawah SCM Chong Cho (6th Asslt Unit) berkecamuk dan berpecah beberapa kumpulan kecil (ini diceritakan oleh salah seorang SEP yang telah menyerah diri kemudiannya dan ini ada diceritakan oleh SEP tersebut bertajuk 'Aku mahu Hidup') Akibat dari keadaan itu ada kumpulan yang berpatah balik ke Negeri Pahang dan ada kumpulan yang masih melilau dikawasan perhutanan persekitaran tersebut.

Hasil dari dokumen-dokumen yang dijumpai selepas pertempuran itu diserahkan kepada Pasukan Polis untuk dibuat penilaian dan kajian-kajian dimasa hadapan. Memandangkan kawasan pertempuran juga dikawasan pinggir penempatan maka dipercayai musuh cuba untuk keluar dari hutan melalui hujung-hujung kampung. Kampung persekitaran boleh dikatakan kebanyakan perkampungan Orang Melayu. Hasil dari maklumat mneyatakan musuh telah berpecah kepada kumpulan-kumpulan kecil, maka kami dipecahkan mengikut kumpulan-kumpulan kecil juga. Maka operasi fasa berikutnya agak selisa sedikit berbanding yang telah berlalu di fasa sebelumnya. Rata-rata meronda dikawasan terbuka dan juga pinggir-pinggir kampung. Begitu juga keadaan 'Baseup' agak terbuka sedikit. Namum demikian langkah berjaga-jaga dan kewaspadaan itu bertambah dan lebih dari biasa. Memandang memburu 'harimau-harimau yang sudah luka' pastinya lebih ganas lagi. Disamping itu juga kawalan lalulintas juga dilakukan dengan tanpa sebarang sekatan atau pemantauan oleh oleh Pihak Polis, ianya dilakukan bila-bila masa dan ketika. Setiap keaderaan awam diperiksa dan memastiakn tiada pembolosan berlaku.

Setelah beberapa-beberapa hari melakukan operasi tersebut, tiada hasil atau terdapat pembolosan oleh musuh, maka arahan penarikan keluar diberikan agar pasukan diberi pelaung untuk balik ke Kem SU. Disini terpancar-pancarlah wajah keriangan setiap anggota setelah berbulan-bulan menjalani operasi pulang kerumah. Lebih-lebih yang telah berkelamin @ berkeluarga (Faham-faham sudah le!!!!!). Semasa menunggu penarikan keluar sambil menunggu 3 tonner datang memunggut, sekonyong-konyong keluar dua orang berbangsa Cina dengan memakai pakaian awam yang agak kusut masai........

Bersambung........

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Fri Aug 28, 2015 10:12 pm

joewings wrote:
yang_bes wrote:
cerita-cerita camni yg layak kita buat filem....bagi org lani sedar...faham...macamne org2 cam saye/kite bole hidup cam sekarang...

high cost???...apa la sangat rm3~5 juta kalo kita bole remind generasi sekarang kepayahan masa dulu...kompom bole jadik legend cam Bukit Kepong or Prebet Lapok

notakakibusuk: tertengok crita Tari Tirana kat kedai tomyam masa dinner semalam...perghhh...meremang bulu roma...mana x rosak bebudak la nih...

Memang layak sesangat, kalau tak mampu dijadikan filem, just drama bersiri pun jadiklah, gunakan senjata real, bukannya senjata prop yang dibuat dari kayu...............dan dapatkan kerjasama dari pihak KEMENTAH untuk maklumatnya...........

Ni cerita cinta, cinta, cinta, bercinta bak disyurga, kalau frust menonggeng menangis dari pagi sampai ke senja...........kalau hantu, semua hantu nak dimasukkan, kadang2 bukannya seram, silap2 kena gelak je macam cerita Anak Pontianak tu...........kalau kejar duit, kejar duit dari mula sampai habis..................

Itulah zaman sekarang, amat beruntung kita nih....sebabnya dah aman (meskipun ada ancaman2 lain seperti jenyah dsb).........terutama sekali mat2 rempit tu, kalau zaman Insurgensi tu, depa dah boleh sangat jadi sumber tenaga kerahan bagi kerajaan untuk angkatan tentera terutamanya tentera darat....................

Itulah berani tak bertempat, bangga kalau badan penuh parut akibat eksiden motor.....cuba keberanian tu dimunafaatkan pada tempatnya.............

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Fri Aug 28, 2015 10:14 pm

joewings wrote:
Kisah2 Insurgensi seperti ini wajar ditulis di dalam sebuah blog oleh bekas veteran Insurgensi kita seperti yang dilakukan di blog xnuripilot tu, kawan suka membacanya dan duduk merenung untuk berfikir sejenak akan kesukaran sebagai seorang tentera dalam mempertahankan negara..........dan orang ramai akan nampak, mengapa mereka amat marah apabila Chin Peng mahu dibawa balik ke Malaysia.......

Kadang2 ada dikalangan kita yang memperlekehkan bekas2 tentera (pengalaman sendiri dipejabat) dan sumbangan mereka, walaupun dia bukan unit tempur, pada kawanlah, kesanggupan dia untuk mencurah bakti sebagai anggota tentera itu yang kawan salute.....

Pengalaman sendiri, bagaimana buddy kawan (sekarang dah habis kontrek sebab sampai umur persaraan) diperlekeh: "Ala Encik ##### tu bukannya askar masuk hutan, tapi kerani gaji je....."

Tapi dari cerita pengalamannyalah, kawan tau bagaimananya sukarnya perjuangan seorang askar walaupun Unit Gaji, dia bercerita bagaimana dia menghantar gaji ke kawasan operasi dengan Nuri atau Bell 47........kadangkala dengan konvoi, bawak duit cash pulak tu.....kalau diserang 'bandit' camana kan? Dahlah ada kes Nuri down ditembak 'bandit'.......

Walaupun dia Unit Gaji, tapi dia mampu aplikasikan displin ketenteraan dalam kerjanya sekarang, kawan puji cara kerja beliau semasa di tempat kerja kawan, tahu apa yang dibuat, sanggup bekerja lebih masa, displin dan komitmen yang tinggi...itulah sifatnya.......

Tapi jauh disudut hatinya, dia berasa kecil hati dengan orang2 yang memperlekehnya......

Meskipun dia Unit Gaji, Amra, Semboyan, 3 tonner driver dsb yang tidak berkait secara langsung dengan pertempuran, tapi dengan sokongan unit2 inilah yang membantu berjaya atau gagalnya operasi ketenteraan tersebut......

My tribute and salute to En. Yasin b. Haji Abas................

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Fri Aug 28, 2015 10:16 pm

totttis wrote:
Orang yang dok melekeh ni sebenarnya cakap jer pandai, walaupun kerani gaji tapi dieorang tu boleh berperang sebab dah diajar walaupun basic...yang dok mengata tu boleh ke berperang, aku rasa kalau pistol jatuh kat depan mata pun belum tentu boleh angkat sebab dah mengigil satu badan...

Apa-apa pun aku salute pada semua yang bertungkus-lumus beri kita keamanan baik polis, bomba, tentera dan lelain...terima kasih

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 5:47 pm

miji wrote:
yang_bes wrote:
cerita-cerita camni yg layak kita buat filem....bagi org lani sedar...faham...macamne org2 cam saye/kite bole hidup cam sekarang...

high cost???...apa la sangat rm3~5 juta kalo kita bole remind generasi sekarang kepayahan masa dulu...kompom bole jadik legend cam Bukit Kepong or Prebet Lapok

notakakibusuk: tertengok crita Tari Tirana kat kedai tomyam masa dinner semalam...perghhh...meremang bulu roma...mana x rosak bebudak la nih...

tu lah pasal... bebudak skang terlalu leka dgn kesenangan & keamanan yg dikecapi... sedih tul.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 5:48 pm

m1ng1e3 wrote:
Penghinaan beginilah sering dilontarkan oleh segelintir Masyarakat. Waimah apa unit atau pasukan sekalipun, ada memainkan peranan, tugas, visi dsbnya berpandukan doktrin pasukan tertentu. Bayangkan setiap mantan itu mempunyai pengalaman dalam bidang-bidang tertentu, tetapi sayangnya bidang pengalamanan masing-masing habis begitu sahaja.

Sedia maklum tempoh perkhidmatan LLP cuma 21 atau 22 tahun (termasuk perkhidmatan DYMM) sahaja iaitu mencapai tahap maksima persaraan. Bayang kan dengan usia yang muda diawal 40an mantan-mantan ini meninggalkan perkhidmatan dengan rata-rata berkesudahan dengan sebagai penjawat 'Pengawal Keselamatan' sehingga tarikh luput sebenar usia persaraan sebenar 55tahun atau 58 tahun. Saya ambil cth seorang Pegawai Waren I Kor Perubatan yang juga seorang Mantan GGK. Bayangkan berapa banyak pengalaman, kelayakan yang ada dibatangtubuhnya dari seorang Perajurit muda sehingga menyandang sehingga ke Pangkat sedemikian berkesudahan dengan berpacak di Pondok Pengawal dan peronda-peronda Keselamatan. Pengalaman dan kelayakan nya habis begitu sahaja. Sayang seribu kali sayang. Didalam hal sebegini pihak JHEV, PBTM iaitu beberapa NGO yang dilantik oleh Kerajaan harus memainkan peranan dengan sewajarnya.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 5:48 pm

joewings wrote:
m1ng1e3 wrote:
Penghinaan beginilah sering dilontarkan oleh segelintir Masyarakat. Waimah apa unit atau pasukan sekalipun, ada memainkan peranan, tugas, visi dsbnya berpandukan doktrin pasukan tertentu. Bayangkan setiap mantan itu mempunyai pengalaman dalam bidang-bidang tertentu, tetapi sayangnya bidang pengalamanan masing-masing habis begitu sahaja.

Sedia maklum tempoh perkhidmatan LLP cuma 21 atau 22 tahun (termasuk perkhidmatan DYMM) sahaja iaitu mencapai tahap maksima persaraan. Bayang kan dengan usia yang muda diawal 40an mantan-mantan ini meninggalkan perkhidmatan dengan rata-rata berkesudahan dengan sebagai penjawat 'Pengawal Keselamatan' sehingga tarikh luput sebenar usia persaraan sebenar 55tahun atau 58 tahun. Saya ambil cth seorang Pegawai Waren I Kor Perubatan yang juga seorang Mantan GGK. Bayangkan berapa banyak pengalaman, kelayakan yang ada dibatangtubuhnya dari seorang Perajurit muda sehingga menyandang sehingga ke Pangkat sedemikian berkesudahan dengan berpacak di Pondok Pengawal dan peronda-peronda Keselamatan. Pengalaman dan kelayakan nya habis begitu sahaja. Sayang seribu kali sayang. Didalam hal sebegini pihak JHEV, PBTM iaitu beberapa NGO yang dilantik oleh Kerajaan harus memainkan peranan dengan sewajarnya.

Betullah, kawan setuju dengan Bro...(nak panggil bro ke, Pakcik...Pakciklaaa)...okeh Pakcik....sebab rata2 pengawal keselamatan dari KP44 sehingga KP 11 di UTHM kebanyakkanya bekas tentera (antaranya bekas anggota infanteri, PASKAL; tapi yang PASKAL ni jawatannya KP27/kanan dan dia merupakan jurulatih tarik tali, unit Semboyan dll).....manakala buddy kawan yang baru pencen tu Kerani Gaji, menjawat jawatan Pembantu Rendah Hal Ehwal Islam (kini jawatannya dijumudkan)......dari kalangan teknisyen pulak ada 2 orang dari RMN dan salah seorangnya pakar enjin pembakaran dalam; bekas mekanik enjin kapal dan dia terkenal dalam perlumbaan cubprix sebagai mekanik pasukan......

Kalangan pemandu pulak ada dari unit Armor, RMN dan infanteri..............

Kira tidak semualah bekas tentera terus terpacak sebagai seorang jaga, tapi dia mampu untuk jadi lebih dari itu, dan lebih baik dari seorang awam kerana latihan dan didikan 'keras' yang diterimanya sewaktu dalam tentera......

Kawan respek dengan mereka kerana mereka berdedikasi, berdisplin tinggi dan mampu menyesuaikan diri dengan cepat tugasan yang diberi..........kemampuan mereka kami dalam kalangan civilian tak mampu nak ikut.........

Mungkin kerana kurang pendedahan untuk menyambung perkhidmatan dalam sektor kerajaan, atau kurang pendedahan dalam mengembangkan kerjaya, menyebabkan ramai bekas tentera kita mengakhiri kerjaya mereka sebagai 'jaga'..................

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 5:49 pm

miji wrote:
joewings wrote:
m1ng1e3 wrote:
Penghinaan beginilah sering dilontarkan oleh segelintir Masyarakat. Waimah apa unit atau pasukan sekalipun, ada memainkan peranan, tugas, visi dsbnya berpandukan doktrin pasukan tertentu. Bayangkan setiap mantan itu mempunyai pengalaman dalam bidang-bidang tertentu, tetapi sayangnya bidang pengalamanan masing-masing habis begitu sahaja.

Sedia maklum tempoh perkhidmatan LLP cuma 21 atau 22 tahun (termasuk perkhidmatan DYMM) sahaja iaitu mencapai tahap maksima persaraan. Bayang kan dengan usia yang muda diawal 40an mantan-mantan ini meninggalkan perkhidmatan dengan rata-rata berkesudahan dengan sebagai penjawat 'Pengawal Keselamatan' sehingga tarikh luput sebenar usia persaraan sebenar 55tahun atau 58 tahun. Saya ambil cth seorang Pegawai Waren I Kor Perubatan yang juga seorang Mantan GGK. Bayangkan berapa banyak pengalaman, kelayakan yang ada dibatangtubuhnya dari seorang Perajurit muda sehingga menyandang sehingga ke Pangkat sedemikian berkesudahan dengan berpacak di Pondok Pengawal dan peronda-peronda Keselamatan. Pengalaman dan kelayakan nya habis begitu sahaja. Sayang seribu kali sayang. Didalam hal sebegini pihak JHEV, PBTM iaitu beberapa NGO yang dilantik oleh Kerajaan harus memainkan peranan dengan sewajarnya.

Betullah, kawan setuju dengan Bro...(nak panggil bro ke, Pakcik...Pakciklaaa)...okeh Pakcik....sebab rata2 pengawal keselamatan dari KP44 sehingga KP 11 di UTHM kebanyakkanya bekas tentera (antaranya bekas anggota infanteri, PASKAL; tapi yang PASKAL ni jawatannya KP27/kanan dan dia merupakan jurulatih tarik tali, unit Semboyan dll).....manakala buddy kawan yang baru pencen tu Kerani Gaji, menjawat jawatan Pembantu Rendah Hal Ehwal Islam (kini jawatannya dijumudkan)......dari kalangan teknisyen pulak ada 2 orang dari RMN dan salah seorangnya pakar enjin pembakaran dalam; bekas mekanik enjin kapal dan dia terkenal dalam perlumbaan cubprix sebagai mekanik pasukan......

Kalangan pemandu pulak ada dari unit Armor, RMN dan infanteri..............

Kira tidak semualah bekas tentera terus terpacak sebagai seorang jaga, tapi dia mampu untuk jadi lebih dari itu, dan lebih baik dari seorang awam kerana latihan dan didikan 'keras' yang diterimanya sewaktu dalam tentera......

Kawan respek dengan mereka kerana mereka berdedikasi, berdisplin tinggi dan mampu menyesuaikan diri dengan cepat tugasan yang diberi..........kemampuan mereka kami dalam kalangan civilian tak mampu nak ikut.........

Mungkin kerana kurang pendedahan untuk menyambung perkhidmatan dalam sektor kerajaan, atau kurang pendedahan dalam mengembangkan kerjaya, menyebabkan ramai bekas tentera kita mengakhiri kerjaya mereka sebagai 'jaga'..................

Kat US, remaja di sana menyertai angkatan tentera mereka utk mendapatkan sijil/diploma spt kejuruteraan elektrikal, mekanikal, perubatan dsb secara percuma semasa berkhidmat. Apabila tamat perkhidmatan, sijil/diploma mereka laku utk menyertai bidang swasta mengikut kepakaran masing2.

Bagi yang SOF harcore plak yg mempunyai skil tempur khusus, mereka menyertai private military contractor spt Blackwater dsb. Ada yg menjadi bodyguard persendirian dgn gaji yg agak lumayan.

Sepatutnya K'jaan M'sia mencontohi US dalam memastikan anggota tentera mempunyai masa depan yg terjamin selepas tamat tempoh perkhidmatan.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 5:50 pm

m1ng1e3 wrote:
Out of Topic.....

Dua hari outstation - Pergi Konvensyen OKU kat Berjaya Times Square KL. Sebagai Pengerusi PDK Sri Kemunting 'Volunteer' pergi Konvesyen kat sana. OK jumpa kembali hari Isnin. Bye

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 5:51 pm

totttis wrote:
take care bro m1ng1e3...

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 5:51 pm

kudusian wrote:
m1ng1e3 wrote:
Out of Topic.....

Dua hari outstation - Pergi Konvensyen OKU kat Berjaya Times Square KL. Sebagai Pengerusi PDK Sri Kemunting 'Volunteer' pergi Konvesyen kat sana. OK jumpa kembali hari Isnin. Bye

waa bese jwtn pgerusi dsandang oleh YB n bkas YB kn?
kalo malaysia ada banyak syarikat yg bkaitan defence, dh tntu kpakaran mereka ni xkn sia sia

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 5:52 pm

m1ng1e3 wrote:
kudusian wrote:
m1ng1e3 wrote:
Out of Topic.....

Dua hari outstation - Pergi Konvensyen OKU kat Berjaya Times Square KL. Sebagai Pengerusi PDK Sri Kemunting 'Volunteer' pergi Konvesyen kat sana. OK jumpa kembali hari Isnin. Bye

waa bese jwtn pgerusi dsandang oleh YB n bkas YB kn?
kalo malaysia ada banyak syarikat yg bkaitan defence, dh tntu kpakaran mereka ni xkn sia sia

Ok dah selamat sampai di Umah.....

Alaaa, jawatan tak glamour pun. Tambahan pulak bukan ada masyuuk pun. Jawatan macam nie siapa yang hendak. Tak jadi perebutan jawatan, lain lah kalau Ketua Cawangan UMNO atau Pengerusi JKKK ada masyuuk punya misti berebut punya. Ada kes sampai adik beradik pun bergaduh kalau bab jawatan itu.

Kalau Pengerusi OKU nie hanya sekadar 'Amal Jariah' je. Tak lebih dari itu hanya keluar tenaga, masa, dan kadangkala wang poket sedia dikorbankan. Hanya Allah S.W.T jek yang mengetahui.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 5:52 pm

katon wrote:
haaaa... yang penting kita ikhlas dalam memegang sesuatu jawatan. Insyaallah

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 5:53 pm

m1ng1e3 wrote:
Kalau ada tanda -tanda simpati tu, jengok-jengok lah sat kat sini.

http://www.serikemuntingmelaka.com/index.php

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 5:54 pm

mr. kurien wrote:
ayah aku lepas pencen jadi JAGA kilang CASIO yang buat G-SHOCK. lepas kilang tu tutup ayah aku takde keje sebab takde orang sudi nak offer dia sehinggalah dia terjumpa bekas pengurus kilang tu dan ajak ayah aku keje dengan dia sebagai pembuat roti dan kek. lepas dia acap kali sakit sebab batu karang, dia terpaksa berenti keje sampai sekarang ni sebab lagi sekali takde sapa2 yang sudi nak ambik dia sebabkan faktor umur. walaupun sebelum pencen setiap anggota tentera diberi kursus dan praktikal untuk keje... belum tentu apa yang mereka ambik dan pelajari tu dapat digunakan setelah pencen kelak. sekarang ni ayah aku buat kek dan biskut raya kat umah.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 5:56 pm

m1ng1e3 wrote:
mr. kurien wrote:
ayah aku lepas pencen jadi JAGA kilang CASIO yang buat G-SHOCK. lepas kilang tu tutup ayah aku takde keje sebab takde orang sudi nak offer dia sehinggalah dia terjumpa bekas pengurus kilang tu dan ajak ayah aku keje dengan dia sebagai pembuat roti dan kek. lepas dia acap kali sakit sebab batu karang, dia terpaksa berenti keje sampai sekarang ni sebab lagi sekali takde sapa2 yang sudi nak ambik dia sebabkan faktor umur. walaupun sebelum pencen setiap anggota tentera diberi kursus dan praktikal untuk keje... belum tentu apa yang mereka ambik dan pelajari tu dapat digunakan setelah pencen kelak. sekarang ni ayah aku buat kek dan biskut raya kat umah.

Syukor Alhamdullillah, itu sudah boleh dikira berkecimpung didalam Kategori Small and Medium Industries (SMI). Semoga suatu hari nanti orang Tua sdra boleh membuka sebuah 'Bakery and Pantry Shop'.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 5:56 pm

totttis wrote:
aminnnn...

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 5:57 pm

m1ng1e3 wrote:
m1ng1e3 wrote:
Sambungan.....

Operasi 'Search and Destroy diteruskan.......

Setelah beberapa-beberapa hari melakukan operasi tersebut, tiada hasil atau terdapat pembolosan oleh musuh, maka arahan penarikan keluar diberikan agar pasukan diberi pelaung untuk balik ke Kem SU. Disini terpancar-pancarlah wajah keriangan setiap anggota setelah berbulan-bulan menjalani operasi pulang kerumah. Lebih-lebih yang telah berkelamin @ berkeluarga (Faham-faham sudah le!!!!!). Semasa menunggu penarikan keluar sambil menunggu 3 tonner datang memunggut, sekonyong-konyong keluar dua orang berbangsa Cina dengan memakai pakaian awam yang agak kusut masai........

Bersambung........

Dengan keadaan fisikal dan pakaian yang meragukan, pada mulanya kedua-dua mereka ditahan dan disolsiasat ala-kadarnya, memandangkan keadaan yang amat meragukan. Namun demikian mereka tetap bertegas mengatakan mereka adalah Penoreh Getah. Merumitkan dan mengelirukan tanpa sebarang peralatan Getah serta baju yang tanpa kesan-kesan getah. Kedua-duanya dibogelkan serta tengok keadaan kaki-kaki mereka sudah kembang. Untuk maklum sekiranya seseorang itu telah berhari-hari memakai kasut dengan keadaan yang tidak menentu basah-keringnya keadaan warna kaki amat berbeza. Disini soal siasat 'ala-ala' gitu dilakukan, walaupun dalam keadaan yang teruk, namum mereka tidak juga mengaku dan tetap berkeras. Memang sah doktrin yang mereka terima amat kental. Dipendik cerita kedua-duanya diserahkan kepada pihak SB untuk tujuan siasatan selanjutnya. Mereka ini dibawa oleh Pihak SB ke suatu tempat bagi tujuan soal siasat. Biarkan Pihak Polis menguruskan nya seterusnya........

Pergerakan balik ke 'Main Base di SU dilakukan secara convoy dan convoy ini pula dibahagikan beberapa phase(peringkat) pergerakannya. Masa itu mana ada Lebuhraya kan? Ialah tahun 1974, maka pergerakan semuanya mengikut istilah sekarang ini 'Jalan Lama'. Pergerakan balik ke 'Main Base ini juga ada perkara melucukan terjadi.

Bersambung.......


Oleh Kerana pergerakan konvoi tersebut dibahagikan kepada beberapa peringkat,. Maka ada Konvoi yang baru saja sampai Di Main Base (SU), ada dipertengahan Jalan dsbnya. Bagi Konvoi saya ketika sampai di Pekan Kajang. Sampai sahaja di pekan Kajang, Konvoi saya melalui suatu Roadblock (RCP) Polis diadakan dihadapan Balai Polis Kajang. Saya kira sememangnya RCP itu khusus untuk kami. Ketika diarahkan berhenti oleh Peg di RCP menyatakan beliau mendapat arahan supaya Konvoi kami berpatah balik.

Yaa Allah, bayangkan situasi ketika itu lebih-lebih lagi yang sudah berkelamin (Faham-faham sahaja sudah lah). Berperasaan Marah, geram dan sebagai tergambar dimuka masing-masing dengan luahan perkataan yang tersepatutnya terkeluar dari mulut masing. Bagi saya dan seangkatan ( Bujang trang-tang-tang) macam saya tidak lah sangat. Kasihan member yang sudah berkelamin ketika itu. Dalam kepala masing-masing terbayang Wajah 'Mak Andeh' dirumah.

Begitu juga dengan Konvoi yang sudah sampai ke Main Base (SU). Sudah terlempias atau tidak. Waallahuwam. Macam taktik digunakan (opps X rated sikit). Berbalik kepada kumpulan Konvoi saya, apa-apahal perkena dulu Sate Kajang. Seingat saya dulu Sate Kajang berhampiran dengan Pump Station yang ada sekarang. Bayangkan lah satu Skuadron serbu dalam satu atau dua buah kedai dengan hiruk-pikuk, ragamnya dan bau-bauannya hilang bau aroma sate ketika itu. Dalam karenah melayan seramai itu. Harapan saya agar semua nya melunaskan apa yang telah dimakan kerana itu akan menjadi darah daging. Tak tahu lah saya mungkin dalam seramai itu ada yang berfikiran sontot. Minta-minta janganlah. Maka setelah makan dan melunaskan apa yang patut Konvoi berpatah balik dengan jalan yang sama menuju semula ke Slim River dan bermula lah pulak phase yang lain dengan nama Operasi yang berbeza kerana Operasi tersebut diterajuii oleh 2 BDE (Ipoh Perak) yang sebelum ini diterajui oleh 4 Bde (Pahang).

Bersambung

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 5:59 pm

[quote="katon"]
m1ng1e3 wrote:
Sambungan.....

Operasi 'Search and Destroy diteruskan.......

Akibat dari pertempuran itu, PGK dibawah SCM Chong Cho (6th Asslt Unit) berkecamuk dan berpecah beberapa kumpulan kecil (ini diceritakan oleh salah seorang SEP yang telah menyerah diri kemudiannya dan ini ada diceritakan oleh SEP tersebut bertajuk 'Aku mahu Hidup') Akibat dari keadaan itu ada kumpulan yang berpatah balik ke Negeri Pahang dan ada kumpulan yang masih melilau dikawasan perhutanan persekitaran tersebut.


Bersambung........

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   Sat Aug 29, 2015 6:00 pm

joewings wrote:
m1ng1e3 wrote:
m1ng1e3 wrote:
Sambungan.....

Operasi 'Search and Destroy diteruskan.......

Setelah beberapa-beberapa hari melakukan operasi tersebut, tiada hasil atau terdapat pembolosan oleh musuh, maka arahan penarikan keluar diberikan agar pasukan diberi pelaung untuk balik ke Kem SU. Disini terpancar-pancarlah wajah keriangan setiap anggota setelah berbulan-bulan menjalani operasi pulang kerumah. Lebih-lebih yang telah berkelamin @ berkeluarga (Faham-faham sudah le!!!!!). Semasa menunggu penarikan keluar sambil menunggu 3 tonner datang memunggut, sekonyong-konyong keluar dua orang berbangsa Cina dengan memakai pakaian awam yang agak kusut masai........

Bersambung........

Dengan keadaan fisikal dan pakaian yang meragukan, pada mulanya kedua-dua mereka ditahan dan disolsiasat ala-kadarnya, memandangkan keadaan yang amat meragukan. Namun demikian mereka tetap bertegas mengatakan mereka adalah Penoreh Getah. Merumitkan dan mengelirukan tanpa sebarang peralatan Getah serta baju yang tanpa kesan-kesan getah. Kedua-duanya dibogelkan serta tengok keadaan kaki-kaki mereka sudah kembang. Untuk maklum sekiranya seseorang itu telah berhari-hari memakai kasut dengan keadaan yang tidak menentu basah-keringnya keadaan warna kaki amat berbeza. Disini soal siasat 'ala-ala' gitu dilakukan, walaupun dalam keadaan yang teruk, namum mereka tidak juga mengaku dan tetap berkeras. Memang sah doktrin yang mereka terima amat kental. Dipendik cerita kedua-duanya diserahkan kepada pihak SB untuk tujuan siasatan selanjutnya. Mereka ini dibawa oleh Pihak SB ke suatu tempat bagi tujuan soal siasat. Biarkan Pihak Polis menguruskan nya seterusnya........

Pergerakan balik ke 'Main Base di SU dilakukan secara convoy dan convoy ini pula dibahagikan beberapa phase(peringkat) pergerakannya. Masa itu mana ada Lebuhraya kan? Ialah tahun 1974, maka pergerakan semuanya mengikut istilah sekarang ini 'Jalan Lama'. Pergerakan balik ke 'Main Base ini juga ada perkara melucukan terjadi.

Bersambung.......

Atas sebab itulah bekas veteran Insurgensi tidak mempercayai Chin Peng bertaubat dari ideologinya apabila ia mahu pulang ke Malaysia..................barulah kawan faham.........

Itulah komunis totok.......

Nak tanya sikitlah Pakcik.....mengenai persenjataan era Insurgensilah..........dalam tahun 1974 tu TD sudah menggunakan M16A1 ke? Bagaimana dengan HK 33 dan Beretta AR70 .223?

Sebab ramai bekas veteran Insurgensi menceritakan bagaimana PGK apabila dia membunuh anggota TD, dia akan melihat senjatanya, sekiranya SLR dan M16, mereka akan bawa lari...kalau HK dan Beretta, mereka akan membiarkannya kerana kedua2 senjata ini terkenal mudah stoppages hatta di lapang sasar................

Pernah tak berlaku kes2 PGK menyamar sebagai anggota TD? Sebab kawan pernah dengar cerita dari buddy kawan ni, setiap kali operasi, anggota TD akan dibekalkan sehelai kain (terpulanglah nak buat skarf macam pengakap ke, ikat kat topi ke , dan warna kain ini akan ditukar setiap kali operasi baru dilancarkan) untuk mengelakkan friendly fire...kerana PGK dibekalkan juga dengan uniform tersebut (oleh Cina2 disempadan seperti di Kroh)...............

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)   

Back to top Go down
 
KENANGAN MENGUSIK JIWA (PW II (B) Roslan)
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 5Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
FORUM PANGGILAN PERTIWI :: WIRA TAK DIDENDANG :: DARAH SATRIA-
Jump to: