FORUM PANGGILAN PERTIWI
STOP. HOME GUARD CHECK POINT.

Please Log In or Register first.
FORUM PANGGILAN PERTIWI

Forum KESELAMATAN::PENGUATKUASAAN::KETENTERAAN
 
HomeHome  CalendarCalendar  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  

selamat datang ke forum Panggilan Pertiwi


Share | 
 

 Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 1:59 am

rizalbob wrote:

Quote :
apakah perasaan tn semasa membuat 'search party' dan mengumpulkan mayat2 PGK durjana yg berjaya dibunuh tersebut.

1. Lega kita telah kalahkan musuh.
2. Lega serangan telah selesai.
3. Lega masih hidup untuk menjalankan tugas seterusnya.
4. Sedih kerana anggota terkorban dan cedera.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 1:59 am

rizalbob wrote:

Quote :
mungkin kol. rizal boleh menceritakan pengalaman ketika melaksanakan operasi tersebut didalam bahasa melayu pula dalam thread khas. mungkin ada diantara forumer yang agak sukar untuk memahami kisah tersebut yang telah kol. rizal ceritakan didalam blog PGB Warrior sebelum ini kerana ianya telah ditulis didalam bahasa inggeris.


Kalau nak terjemahkan Operasi Jelaku 6, di mana saya telah menyerang kem PGK, memang saya tak terjemahkan - terlalu panjang. Ada volunteer nak buat?

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:00 am

gunnerz wrote:

tq sir di atas jawapan tersebut. tentu sekali tangisan kegembiraan bercampur kesedihan masa tu ya tn. segala penat lelah berbaloi melihat mayat PGK bergelimpangan. bumi malaysia menjadi saksi darah merah yg mengalir dari tubuh pasukan keselamatan kita yg menggadaikan nyawa memastikan keamanan berkekalan.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:01 am

paskau_x wrote:

yg no. 4 tu la agaknye paling terase.....katekan la pg td jumpa bebual bersama..petangnya dah takder..mau nya tak sedih..

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:01 am

Laksamana Sunan wrote:

rizalbob wrote:
Quote :
mungkin kol. rizal boleh menceritakan pengalaman ketika melaksanakan operasi tersebut didalam bahasa melayu pula dalam thread khas. mungkin ada diantara forumer yang agak sukar untuk memahami kisah tersebut yang telah kol. rizal ceritakan didalam blog PGB Warrior sebelum ini kerana ianya telah ditulis didalam bahasa inggeris.


Kalau nak terjemahkan Operasi Jelaku 6, di mana saya telah menyerang kem PGK, memang saya tak terjemahkan - terlalu panjang. Ada volunteer nak buat?

rasanya, dikalangan forumer disini ada yang pandai dalam menterjemahkan bahasa inggeris kepada bahasa malaysia. maybe kita boleh minta bantuan comrade ggk ataupun admin sendiri. saya punya english cukup-cukup makan saja kol rizal. hehehe...

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:02 am

gunnerz wrote:

LS memang selalu merendah diri..itulah LS yg sy kenal hehe..
(jerk ade makna ni LS) Razz

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:04 am

Laksamana Sunan wrote:

rizalbob wrote:
Quote :
apakah perasaan tn semasa membuat 'search party' dan mengumpulkan mayat2 PGK durjana yg berjaya dibunuh tersebut.

1. Lega kita telah kalahkan musuh.
2. Lega serangan telah selesai.
3. Lega masih hidup untuk menjalankan tugas seterusnya.
4. Sedih kerana anggota terkorban dan cedera.

perasaan bercampur-campur ketika menempuhi detik tersebut. yang paling berat sekali ialah bahagian nombor 4. selaku troop leader ketika itu, bagaimanakah lt kol rizal menggunakan pendekatan untuk mengawal perasaan dan juga bagaimana pula ketika berhadapan dengan keluarga anggota yang terkorban? mohon maaf andaikata soalan saya ini agak keterlaluan.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:04 am

jimio wrote:

aha cuba dulu mana2 ahli forum kita yang berkebolehan fasih utk translation tu, kalau takde juga saya boleh minta tolong dgn rakan2 saya dlm bidang ni...

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:05 am

Laksamana Sunan wrote:

jimio wrote:
aha cuba dulu mana2 ahli forum kita yang berkebolehan fasih utk translation tu, kalau takde juga saya boleh minta tolong dgn rakan2 saya dlm bidang ni...

betul tu. kalau nak translate tu senang. tapi nak maintain kan ayat dan maksud baris ayat tu bila diterjemahkan kedalam bahasa malaysia tu yang agak sukar. hanya translator saja yang mampu laksanakan tugas ini.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:06 am

airborne_boyz wrote:

LS cuba dgn goggle translator....tapi kena adjust sket la ayat2 tu...

Assalamualaikum Tn Rizal,

Setelah membaca blog Tn, Tn mmg layak bergelar seorang pahlawan negara.
Jasa dan bakti tuan akan sentiasa dikenang.

Oh ya saya adalah seorang servicemen yg masih berkhidmat tapi dicabang laut.......Azwin

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:07 am

Laksamana Sunan wrote:

airborne_boyz wrote:
LS cuba dgn goggle translator....tapi kena adjust sket la ayat2 tu...

roger cdr. nanti saya cuba.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:08 am

mr. kurien wrote:

let me do the 1st translation... alihbahasa ni mungkin akan agak lari sikit sebabnya kalau nak buat direct translation mungkin akan tidakmenyedapkan jalan cerita. jadi aku tambahkan sikit rencah2 dan rempah ratus ayat bunga2 sehabis baik tetapi masih mengekalkan maksud dan jalan penceritaan. forumer lain boleh menyambung cerita ni kalau aku tak buat translation.

petikan dari http://pgbwarrior.blogspot.com/search/label/Op%20Jelaku%206

Operasi Jelaku 6
Kejutan Terakhir

Serangan waktu subuh ke atas kem komunis


I divided my men into two groups – the seven-men assault group under my command and the eight-men cut-off group under the command of my Sergeant Major, WO 2 Norizan Bakri. My plan was simple. The cut-off group was to be in position early that night, some fifty or sixty metres behind the enemy camp, to cut off their withdrawal route when I launched the attack. The assault group was to be in position one or two hours prior to H hour at 6.30 a.m on October 11, 1973 - just about five hours away. We were to be in pairs and spaced out between five to ten metres apart. Alternatively, just in case the CTs would break camp much earlier than anticipated, the signal to attack would the sound of any firing from whichever group that noticed it.


At about 2.30 a.m, the cut-off group, under cover of the torrential down pour, moved slowly and cautiously to their positions. I was told later, in the pitch darkness, they had bumped more than once into the CTs' bashas.

I didn’t want the assault group to move in at the same time as it was still too early. We needed the few hours to rest and get some sleep. Hopefully, we were able to recover from our fatique, before the big task ahead.


Saya membahagikan anggota2 saya kepada 2 kumpulan - kumpulan serangan seramai 7 anggota dibawah arahan saya dan kumpulan pemintas yang terdiri daripada 8 anggota dibawah arahan Sarjan Mejar WO 2 Norizan Bakri. Rancangan saya cukup mudah . Kumpulan pemintas akan berada diposisi lebih awal pada malam itu, lebih kurang 50 atau 60 meter dibelakang khemah musuh dengan satu tujuan, memotong dan memintas jalan keluar komunis apabila saya menyerang hendap kem tersebut. Kumpulan serangan akan berada diposisi dalam 1 atau 2 jam lebih awal dari waktu serangan iaitu pada pukul 6.30 pagi 11 Oktober 1973. kami akan berpasangan dan menjarakkan diri kami diantara 5 hingga 10 meter antara satu sama lain. Alternatifnya adalah jika komunis meninggalkan kem lebih awal dari yang dijangka, isyarat serangan adalah bunyi tembakan dari mana2 kumpulan yang menyedarinya.

Lebih kurang pukul 2.30 pagi, kumpulan pemintas yang terlindung dengan curahan hujan yang lebat, bergerak secara perlahan-lahan dan berhati-hati ke posisi mereka yang telah ditetapkan. Saya diberitahu kemudian yang kumpulan pemintas telah terjumpa basya-basya komunis yang banyak didalam kegelapan malam yang pekat.

Saya tidak mahu kumpulan serangan dibawah pimpinan saya bergerak awal pada masa yang sama. kami memerlukan masa selama beberapa jam untuk berehat dan melelapkan mata. Dengan harapan, kami dapat memulihkan tenaga kami yang letih dan penat sebelum tugas besar yang akan kami jalankan sebentar lagi.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:09 am

mr. kurien wrote:

We took shelter from the merciless rain under a makeshift ponco we had erected in between the buttress roots of a giant tree. Soaked to the skin and chilled to the bones, we huddled closed together, in order to get some warmth into our shivering bodies.

I told the men to catch some sleep, if they could. But I doubt if any of us were able to do so. With a battle coming up in just a few hours away, and the enemy just a stone –throw in front of us, who in their right sense of mind could? We were excited, enthusiastic and raring to go. After what we had gone through and worked at, we didn’t want to botch it up and threw away this once-in-a lifetime golden opportunity!

Kami berlindung dari hujan lebat dibawah ponco yang kami ikatkan pada akar-akar yang terjuntai disebatang pokok yang besar. Dalam keadaan basah kuyup dengan kesejukan yang mencengkam hingga ke tulang hitam, kami merapatkan diri kami dengan harapan untuk sekurang-kurangnya dapat memanaskan diri kami yang sedang menggeletar kesejukan.


Saya memberitahu anggota2 saya untuk cuba tidur, itupun jika boleh. Tetapi saya memang merasa ragu jika ada diantara kami yang mampu melakukannya. Dengan masa untuk operasi yang semakin hampir dan jarak musuh yang teramat dekat dihadapan kami, siapakah yang mampu berbuat demikian? Dalam diri kami hanya ada rasa teruja, gembira dan tak sabar-sabar untuk pergi menjalankan tugas. Inilah peluang keemasan yang tak patut kami sia-siakan dan kami tak mahu gagal dalam melakukan tugasan ini selepas memikirkan semua usaha yang kami lakukan dan juga segala peristiwa yang kami lalui selama ini.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:10 am

mr. kurien wrote:

At 3.30 a.m, the rain had fizzled down to light drizzles. Then, suddenly, I heard some noises in the direction of the CT camp. Ten minutes later, red lights flickered, glowed and danced in between the foliage – some fifty to sixty metres away. I realised then, the CTs had woken up – possibly getting ready to break camp early and made it to the Sadong River before we did. What they didn’t know was that we were already on top of them!

They had kindled a bonfire. We found out later, they were actually cooking breakfast and drying out their wet clothes over the fire. With the CTs already awake and the rain that had fizzled down to light drizzles, I realised our task of moving into our assaulting positions would be more difficult to conceal. The sight of the bonfire and the dying drizzles prompted me to change my plan. I decided to move in immediately before the rain stopped completely. At least, the drizzles would conceal the sounds we would be making when we moved.

Pada pukul 3.30 pagi, hujan mulai reda. Dengan tidak semena-menanya saya terdengar bunyi dari perkhemahan komunis. 10 minit kemudian, kelihatan api merah menyala, menari-nari mengikut tiupan angin yang lemah gemalai dari celah dedaunan dalam jarak hanya 50 ke 60 meter sahaja. Lalu saya menyedari bahawa komunis telah bangun dari tidur dan bersedia untuk meninggalkan kem bila-bila masa sahaja dan menuju ke arah Sungai Sadong sebelum sempat kami berbuat apa-apa. Cuma apa yang mereka tidak ketahui, kami semua telah bersedia dan akan menyerang bila-bila masa sahaja.

Komunis mula menyalakan unggun api. Akhirnya kami menyedari bahawa mereka sebenarnya sedang memasak sarapan pagi dan mengeringkan pakaian meraka yang basah ditepi unggun api. Dengan komunis yang telah bangun dari tidur dan hujan yang semakin reda, saya sedar bahawa jika kami mahu berpindah ke kedudukan serangan yang telah kami rancangkan awal-awal tadi, mungkin pergerakan itu adalah sukar untuk dilakukan. Melihat nyalaan api unggun dan hujan yang semakin reda, secara langsung telah mendorong saya untuk segera menukar rancangan. Akhirnya, saya memutuskan untuk berpindah sebelum hujan berhenti sama sekali. Sekurang-kurangnya, hujan yang semakin renyai itu masih dapat menyembunyikan bunyi pergerakan kami ketika pindah ke posisi serangan yang telah ditetapkan.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:10 am

mikeyankee wrote:

tuan rizal.. ada terlibat x dengan OPS RASCOM di Sibu??

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:11 am

rizalbob wrote:

Quote :
perasaan bercampur-campur ketika menempuhi detik tersebut. yang paling berat sekali ialah bahagian nombor 4. selaku troop leader ketika itu, bagaimanakah lt kol rizal menggunakan pendekatan untuk mengawal perasaan dan juga bagaimana pula ketika berhadapan dengan keluarga anggota yang terkorban? mohon maaf andaikata soalan saya ini agak keterlaluan.

Saya tak tahu pulak. Yang saya tahu tugas harus diteruskan dan perasaan peribadi tidak harus menjadi penghalang.

Mengenai keluarga anggota yg terkorban - memang berat apabila nak bagi tahu tentang kehilangan anak tersayang mereka. Saya bernasib baik mereka memahami keadaan.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:12 am

rizalbob wrote:

Quote :
Setelah membaca blog Tn, Tn mmg layak bergelar seorang pahlawan negara.
Jasa dan bakti tuan akan sentiasa dikenang.

Oh ya saya adalah seorang servicemen yg masih berkhidmat tapi dicabang laut.......Azwin


Terima kasih Airborne boyz. Saya terharu.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:13 am

rizalbob wrote:

Quote :
tuan rizal.. ada terlibat x dengan OPS RASCOM di Sibu??


Saya pernah bertugas di RASCOM antara 1983 hingga 1987. Semasa saya menjadi Battalion 2i/c 10RRD yg berpangkalan di Bau, Sarawak, saya pernah mengetuai satu elit squad dari 10RRD dan membuat operasi khas di kawasan Kanowit pada tahun 1984. Bersama squad SBPU (Special Branch Probing Unit) kita telah menawan 2 PGK.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:14 am

gunnerz wrote:

RASCOM= Rejang Area Security Command.

sy pernah menjejakkan kaki di kem ini beberapa tahun yg lepas semasa satu exercise diadakan utk formasi 1 Div.

Bolehkah tn menceritakan sedikit berkenaan RASCOM itself semasa tn berkhidmat di sana. Sibu tak dinafikan memang terkenal sebagai kawasan PANAS.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:15 am

rizalbob wrote:

Rejang Security Command (RASCOM) telah ditubuhkan pada tahun 70an dahulu untuk mengkoordinasi operasi menentang PGK di Sarawak khasnya di kawasan Bahagian Ketiga dan KeEmpat Sarawak di mana ketiga-tiga bahagian, Militari, Polis dan Awam telah bergabung tenaga.

Walau bagaimanapun kita hanya tahu mengenai operasi-operasi yang di jalankan oleh pehak tentera sahaja. Operasi yg di jalankan pehak polis dan pehak agensi awam kerajaan pun tidak kurang pentingnya.

Pada tahun 1974 setelah mendapat tekanan yg hebat dari ATM, PGK di kawasan Bahagian Pertama dan Kedua Sarawak pun menyerah diri. PGK di Sibu masih berdegil dan meneruskan kedegilan mereka hingga tahun 90an.

Saya telah terlibat dengan secara terus dengan operasi di RASCOM apabila saya menjadi 2 i/c 10 Renjer pada tahun 1983 dan seterusnya menjadi Pegawai Rentah nya dari tahun 1984 hingga 1987.

Pada tahun 1983, saya dengan Tim dari SBPU dan Border Scout telah menawan 2 PGK di Kanowit.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:17 am

gunnerz wrote:

tq sir for the answer.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:18 am

mr. kurien wrote:

ayah koi dulu bertugas di Kem Batu 10 jalan oya... RASCOM ni tempat dia bertugas la dulu.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:19 am

Megat_komeng wrote:

gunnerz wrote:
Dear Sir,

Tak kenal maka tak cinta kata org. Izinkan sy mengenalkan diri sy tn. Sy juga seorang serviceman. Sekarang berkhidmat di dlm Rejimen Artileri Diraja. Sesungguhnya jasa dan pengorbanan tn kpd tanahair, veteran seangkatan dan terdahulu sama ada yg masih hidup atau yg telah pergi amat besar ertinya bg kami semua. Semoga kisah suka duka tn di medan perjuangan dulu menjadi pembakar semangat buat kami generasi yg meneruskan wadah perjuangan ini. 'Yang tua dihormati, Yang muda disayangi'. -Kapt Hafeez.


Salam Kapt Hafeez,

Almarhum ayahanda saya adalah pioneer group artileri dalam British Army Malaya. 650051 Ismail bin Din. Tuan boleh cari nama tu kat muzium ATM. Lepas merdeka beliau tukar Kor Perkhidmatan pulak. Abg saya pulak sekarang dalam kursus peralihan. Pun dari RAJ jugak. PW II Mohd Nazri Ismail dari 51 RAD.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:20 am

gunnerz wrote:

Megat_komeng wrote:
gunnerz wrote:
Dear Sir,

Tak kenal maka tak cinta kata org. Izinkan sy mengenalkan diri sy tn. Sy juga seorang serviceman. Sekarang berkhidmat di dlm Rejimen Artileri Diraja. Sesungguhnya jasa dan pengorbanan tn kpd tanahair, veteran seangkatan dan terdahulu sama ada yg masih hidup atau yg telah pergi amat besar ertinya bg kami semua. Semoga kisah suka duka tn di medan perjuangan dulu menjadi pembakar semangat buat kami generasi yg meneruskan wadah perjuangan ini. 'Yang tua dihormati, Yang muda disayangi'. -Kapt Hafeez.


Salam Kapt Hafeez,

Almarhum ayahanda saya adalah pioneer group artileri dalam British Army Malaya. 650051 Ismail bin Din. Tuan boleh cari nama tu kat muzium ATM. Lepas merdeka beliau tukar Kor Perkhidmatan pulak. Abg saya pulak sekarang dalam kursus peralihan. Pun dari RAJ jugak. PW II Mohd Nazri Ismail dari 51 RAD.

wsalam MK,

ooo kalau begitu allahyarham ayah saudara merupakan group ank melayu pertama yg join british artillery..our 1st royal battery yg ditubuhkan di kajang, selepas jepun surrender dan british take over malaya back. maybe seangkatan dgn veteran british artillery yg forumer kita visit semasa Misi Merentas Waktu 2 ke utara tempohari. cubalah upload gambar2 lama beliau bersama british artillery kalau ada tetapi di thread yg lain, thread ni kita buka khas utk Lt Kol (B) Robert Rizal. abg saudara encik nazri..sy tak berapa pasti sebab tak pernah bertugas di 51 RAD tetapi kalau tgk muka maybe penah jumpa di mana2. tq for the info.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   Mon Aug 24, 2015 2:21 am

Megat_komeng wrote:

gunnerz wrote:
Megat_komeng wrote:
gunnerz wrote:
Dear Sir,

Tak kenal maka tak cinta kata org. Izinkan sy mengenalkan diri sy tn. Sy juga seorang serviceman. Sekarang berkhidmat di dlm Rejimen Artileri Diraja. Sesungguhnya jasa dan pengorbanan tn kpd tanahair, veteran seangkatan dan terdahulu sama ada yg masih hidup atau yg telah pergi amat besar ertinya bg kami semua. Semoga kisah suka duka tn di medan perjuangan dulu menjadi pembakar semangat buat kami generasi yg meneruskan wadah perjuangan ini. 'Yang tua dihormati, Yang muda disayangi'. -Kapt Hafeez.


Salam Kapt Hafeez,

Almarhum ayahanda saya adalah pioneer group artileri dalam British Army Malaya. 650051 Ismail bin Din. Tuan boleh cari nama tu kat muzium ATM. Lepas merdeka beliau tukar Kor Perkhidmatan pulak. Abg saya pulak sekarang dalam kursus peralihan. Pun dari RAJ jugak. PW II Mohd Nazri Ismail dari 51 RAD.

wsalam MK,

ooo kalau begitu allahyarham ayah saudara merupakan group ank melayu pertama yg join british artillery..our 1st royal battery yg ditubuhkan di kajang, selepas jepun surrender dan british take over malaya back. maybe seangkatan dgn veteran british artillery yg forumer kita visit semasa Misi Merentas Waktu 2 ke utara tempohari. cubalah upload gambar2 lama beliau bersama british artillery kalau ada tetapi di thread yg lain, thread ni kita buka khas utk Lt Kol (B) Robert Rizal. abg saudara encik nazri..sy tak berapa pasti sebab tak pernah bertugas di 51 RAD tetapi kalau tgk muka maybe penah jumpa di mana2. tq for the info.

Insyaallah tuan saya cuba upload gambar-gambar almarhum ayahanda saya. Abang saya dulu sebelum 51 arti dia di 21 arti tuan. Hampir 15 tahun jugak laa

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)   

Back to top Go down
 
Anugerah Pisau Komando Pembakar Semangat (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
FORUM PANGGILAN PERTIWI :: WIRA TAK DIDENDANG :: DARAH SATRIA-
Jump to: