FORUM PANGGILAN PERTIWI
STOP. HOME GUARD CHECK POINT.

Please Log In or Register first.
FORUM PANGGILAN PERTIWI

Forum KESELAMATAN::PENGUATKUASAAN::KETENTERAAN
 
HomeHome  CalendarCalendar  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  

selamat datang ke forum Panggilan Pertiwi


Share | 
 

 Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)    Thu Aug 27, 2015 11:07 pm

Subject: Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU.   Fri Jan 07, 2011 6:12 pm

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)    Thu Aug 27, 2015 11:10 pm

rizalbob wrote:
Tarikh: 21 May 1973.
Tempat: Kawasan Balai Ringin, Serian, Sarawak.
Musuh: Kompeni ke-3, Pasukan Gerila Rakyat Sarawak.
Pasukan saya: Pl Kilat, 3 Renjer (pl khas pasukan, sebelum tertubuhnya pl UCIS)

CERITA NYA

Pada 21 May 1973, saya telah dipanggil dan diberi taklimat oleh Bn Intelligence Officer, mendiang Lt Suseelan Selvarajah. Seorang ahli Kompeni ke-3 PGRS telah menyerah diri kepada pehak polis. Beliau menceritakan, selepas pertempuran dengan Kompeni B 3 Rjr seminggu lalu, mereka telah berpecah. Kini mereka sedang berusaha berkumpul semula. Satu grid reference dalam peta telah di kenal pasti sebagai RV mereka.

Saya dan platun Kilat saya yg mempunyai kekuatan 21 orang telah bergerak dengan kenderaan pada jam 3 pagi. Saya di temani seorang SB Inspector yg tahu tempat PGK akan berkumpul (RV). Lebih kurang 1000m dari RV tersebut, kami pun debuss dari kenderaan dan berjalan kaki kerana khuatir bunyi kenderaan akan di dengar PGK.

Kami sampai di RV lebih kurang jam 6 pagi. Setelah mengelidah kawasan sekeliling dan tidak mengesan kehadiran PGK, saya berpendapat mereka belum lagi sampai di RV yg mereka telah tetapkan itu. Kehampaan kami rasa terubat sedikit apabila SB Inspector yg menemani kami terjumpa satu "Dead Letter box" yg merupakan satu botol kecil yg di isi dengan kertas yg mengandungi mesej. Setelah diterjemahkan, ia lebih kurang bermaksud, " Ikut trek menuju ke Utara Barat sehingga sampai ke satu batang pokok, ketuk berulang-ulang sehingga mendapat jawapan".

Saya ada dua pilihan: menyerang hendap RV atau menyiasat arahan yg diberi dalam DLB tersebut. Memandangkan kedudukan RV tidak mempunyai kedudukan strategik untuk membuat serang hendap dan juga orang kg boleh keluar masuk, saya membuat keputusan untuk menjejaki arahan dalam DLB.

Setelah menyampaikan taklimat kami pun bergerak mengikut denai. Seperti biasa saya bergerak di belakang Scout no. 2. Arah denai adalah lebih kurang Utara Barat (North Westerly). Jam masa itu lebih kurang 8 pagi. Lima belas minit kemudian kami menjumpai satu balak besar yg hampir reput dan saya arahkan Scout saya memukul nya berulang kali. Tiada balasan. Kami teruskan perjalanan. Beberapa minit kemudian Scout hadapan melepaskan tembakan bertubi-tubi sambil berteriak "musuh hadapan!!!" Kedua-dua leading scout saya meluru kehadapan sambil menembak. Saya pun belari kehadapan dan melompat kedalam sungai yg kering dan dapati kaki saya terbenam sehingga lutut. Pada ketika itu saya merasa diri saya menjadi target yg senang (easy target). Nasib saya baik kerana PGK pun tidak ada masa untuk membalas tembakan kami. Mereka hanya memikirkan untuk lari daripada kami.

Apabila saya sampai di atas tebing tinggi saya berkumpul semula dengan leading scout saya. Saya tanya di mana PGK dan mereka menunjuk ke arah belukar. Saya kedengaran PGK lari merempuh belukar tebal. Saya sempat melihat tempat PGK. Rupanya mereka sedang masak sarapan pagi mereka - bubur nasi dengan ikan bilis masih di atas api.

Dengan tidak membuang masa saya dan dua scout tadi belari mengikuti jejak PGK. Pada ketika itu PGK tidak lagi mengikuti denai tapi kawasan tersebut adalah kawasan hutan secondary. Sambil berhati-hati kami juga cuba belari supaya dapat mengejar PGK sebelum mereka dapat menghilangkan diri dalam kawasan kebun orang-orang kampung tidak jauh dari itu.

Pada lebih kurang jam 9 pagi saya tiba di kawasan paya dan kedengaran PGK bergerak dalam paya tersebut. Saya beri mereka peluang untuk menyerah diri dan memanggil mereka keluar dan serah diri. Tapi PGK enggan dan menembak ke arah saya dengan senjata otomatik. Saya dan dua anggota saya pun balas tembakan dan terus terjun ke dalam paya dalam usaha kami mengejar PGK. Beberapa minit kemudian saya kedengaran PGK berbual. Saya pun baling dua biji grenada V40. Saya terus ke hadapan dan sampai ke tanah tinggi di mana kami menjumpai mayat ketua no. 4 Kompeni ke-3 PGRS. Grenade yg saya baling telah kena belakang beliau. Kami cuba jejak seorang lagi teman beliau (isteri dia) tapi telah kehilangan kesan dia kerana terlalu banyak denai-denai orang kampung. Dengan tidak kami sedar.kami telah mengejar PGK ini lebih daripada sejam dan jarak lebih kurang 4000/5000m melalui belukar dan paya.

Ini adalah kejayaan no. 2 platun Kilat. Platun ini telah bertempur beberapa kali lagi yg menyebabkan Kompeni No. 3 PGRS dapat di hapuskan di kawasan Serian District pada tahun 1973.


Itulah dia cerita lama. Saja untuk menceritakan supaya kawan2 dapat merasa suasana yg kami telah tempuhi waktu itu..



_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)    Thu Aug 27, 2015 11:11 pm

mr. kurien wrote:
tak sempat nak sarapan... hehehehehe. berapa orang sebenarnya PGK masa kena ambush tu Lt. Kol.?

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)    Thu Aug 27, 2015 11:11 pm

GEMPURWIRA wrote:
dari gempurwira

best.........crita mcm ni yang di tunggu2 pasal ia maklumat tepat dan sahih keluar dari pengalaman tuan........ menarik tuan...

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)    Thu Aug 27, 2015 11:12 pm

rizalbob wrote:
Quote :
tak sempat nak sarapan... hehehehehe. berapa orang sebenarnya PGK masa kena ambush tu Lt. Kol.?

Dua saja, kerana kompeni ke-3 belum sempat berkumpul semula.


Kepada Gempurwira:

Saya ceritakan yg pendek2 dulu. Yg panjang2 tak larat nak ketuk keyboard ini degan dua jari.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)    Thu Aug 27, 2015 11:13 pm

jimio wrote:
ya cerita dari empunya badan, kalau saya pihak berkuasa berkaitan saya dah dokumentasi keringat perjuangan tersebut untuk renungan bangsa Malaysia, apakan daya mereka2 ini masih "buta"

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)    Thu Aug 27, 2015 11:14 pm

mr. kurien wrote:
hahahaha... okeh.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)    Thu Aug 27, 2015 11:15 pm

marker november wrote:
lagi Tuan...banyak lagi nak dgr pengalaman yg real dr org lama mcm Tuan ni...

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)    Thu Aug 27, 2015 11:16 pm

kerianiers wrote:
memang ini yg ditunggu--tinggu...kisah benar nyang dikisahkan dari tuan empunya badan yang terlibat...tk tuan...Smile.

kami menunggu banyak lagi kisah2 operasi tuan..

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)    Thu Aug 27, 2015 11:17 pm

mombok wrote:
nice info and good effort..keep up sir.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)    Thu Aug 27, 2015 11:18 pm

rizalbob wrote:
Serba salah. Cerita macam ini tak boleh buat pendek - secara otomatik dia menjadi panjang. Tulis panjang pula siapa nak baca berjela-jela punya celoteh. Kalau buat pendek pula tiada ooommmph! Saya nak buat panjang pula dua jari ini jadi kaku dan tak boleh bengkok beberapa minit. Walaubagaimana pun saya cuba ceritakan beberapa pertempuran yg saya telah alami.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)    Thu Aug 27, 2015 11:18 pm

sunlay wrote:
setia menunggu...

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)    Thu Aug 27, 2015 11:19 pm

kerianiers wrote:
lebih panjang lebih baik tuan..percayalah...semua warga PP sukakan kisah benar operasi pertempuran yang panjang..sebab ia merangkumi taktik, strategi dan sebagainya berkaitan operasi tersebut...malah kalo tuan rizalbob buat cerita pendek pun kami aan mintak dipanjangkan....Smile

teruskan menulis tuan..kerana pembacanya ramai disini...Smile

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)    Thu Aug 27, 2015 11:20 pm

Boron wrote:
Salam,
kalau tuan rasa perlu panjang sila panjangkan, kalau pendek camna nak cerita. panjag cam enche mingle punya cerita pun ok......tapi jangan banyak sambung la..ahaks

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)    Thu Aug 27, 2015 11:21 pm

mr. kurien wrote:
permission to share your story in FB sir.

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan

avatar

Posts : 328
Join date : 14/08/2015
Age : 43
Location : Ipoh, Perak

PostSubject: Re: Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)    Thu Aug 27, 2015 11:24 pm

rizalbob wrote:
Quote :
permission to share your story in FB sir.

ok

_________________
"This nation will remain the land of the free only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)    

Back to top Go down
 
Op Beruang 1. Belari mengejar ketua no. 4 PARAKU (Lk. Kol (B) Robert Rizal Abdullah PGB)
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
FORUM PANGGILAN PERTIWI :: WIRA TAK DIDENDANG :: DARAH SATRIA-
Jump to: